Uppdrag 1

  1. Vi samtalar gemensamt om projektet: Tidsåtgång, arbetsgång, regler etc. 6a ska ansvara för sverigesminstalandskap.riktigtsant.se, 6b för sverigesminstakommun.riktigtsant.se och 6c för sverigesminstastad.riktigtsant.se
  2. Vi kollar på nätet och kartor vad kommuner, städer och landskap i Sverige brukar heta. Därefter diskuterar vi fram vad klassernas påhittade stad, kommun och landskap ska heta.
  3. Eleverna sammanställer varsin beskrivande text om existerande landskap/städer/kommuner och resonerar om källornas användbarhet.

Mer om texten:

  • Välj vilket landskap/kommun/stad du vill skriva om.
  • Öppna ett dokument (i Pages t.ex.) och skriv ditt val som rubrik.
  • Skriv ungefär tre underrubriker om det du tycker är intressant att veta om stället (natur, historia, befolkning, geografisk placering, näringsliv, fritid, etc.)
  • Leta reda på två källor att använda (böcker/webbsidor)
  • Använd källorna för att skriva text under rubrikerna.
  • Skriv en ny underrubrik längst ner: Om källorna
  • Berätta vilka källor du använt och på vilket sätt de var användbara.
    • Vilken källa var lättast att hitta information i? Varför?
    • Vilken källa litar du mest på? Varför det?
    • Vill båda källorna bara informera eller har de något annat syfte? Tjäna pengar kanske?

Allt detta gör vi för att bli bättre på att veta hur texter av det här slaget brukar vara skrivna.

Göra som proffsen -> så att vi kan ljuga som proffsen  -> så att vi kan känna igen när andra ljuger.

Dessutom utvärderas kunskapskravet:

Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla/utvecklade/välutvecklade resonemang om informationens användbarhet. Sammanställningarna innehåller enkla/utvecklade/välutvecklade beskrivningar, egna formuleringar och viss/relativt god/god användning av ämnesspecifika ord och begrepp.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *